tisdag 15 mars 2011

God morgon...

...där ute.


Dagens frukost:
Stekt ägg, advocado, och en bit brieost.

Mina frukostar består nog till 99% av ägg....=) Tycker nog att frukosten är det som är svårast att variera, nu när man inte får äta bröd.
Blir oftast kokt ägg, stekt ägg, omelett..... Men det är ju bra för det mättar länge.

Denna vecka har vi halva priset på massor varor på Frukt & Grönt avdelningen!!
Idag ska det shoppas!

Idag börjar jag jobba kl 12....hade önskat att man skulle hunnit med en promenad i det fina vädret, men får hoppas att det håller i sig till imorgon ist.

Nu till Rättikagratängen som jag skrev om sist.
Jätte god!! Ett jätte bra alternativ till potatisgratängen!

Här kommer receptet om någon vill ha.

500 g rättika, skalad och skivad i 5mm tjocka skivor
1 krm salt
2 liter vatten
2 skalade gula lökar i skivor
3-5 pressade vitlöksklyftor (beroende på storlek)
3 dl crème fraiche (34%)

3 dl vispgrädde (40%)
200 g philedelphiaost
svartpeppar
3 dl riven västerbottenost (eller annan smakrik hårdost)


Värm ugnen till 150°C. Koka upp vattnet med salt och koka rättikan i 5 minuter. Häll av vattnet och varva rättika, lök och vitlök i en ugnsform. Blanda crème fraiche, philedelphiaost och grädde, tillsätt svartpeppar. Fördela gräddblandningen över rättikan och även i mellan rättikan. Gratinera gratängen i ca 1 till 1.5 tim. När den börjar få färg och kännas mjuk ta ut ur ugnen och lägg på den rivna osten. Gratinera i ugnen några minuter till, tills osten fått fin färg och konsistens.


Jag kommer ta en vitlöksklyfta mindre nästa gång, blev lite för mycket för min smak.





3 kommentarer:

  1. DEN GRATÄNGEN ska jag testa, om det inte tar för lång tid, är ju lite otålig gällande mat(A) /fredrika

    SvaraRadera
  2. Den kopierade jag till min receptsamling, jag aktar mig också för kolhydrater numera och det går ganska bra. Bästa metoden för viktminskning ja provat./pia

    SvaraRadera
  3. GOTT var det! Tack för receptet :)

    SvaraRadera

<3